Rabu, 23 Februari 2011

~::*BILA LELAKI KEHILANGAN TULANG RUSUK*::~

♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?

LELAKI: Kamu!!!

WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?

LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang

rusukku.

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur,

Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang

rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi

merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk

sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan

masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi

membosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan

cinta satu sama lain.

Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai

menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA

lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak

cintakan saya lagi!!!".

LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga

berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.

LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang

telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air

mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad

untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi

Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha

mencari khabar akan kehidupan WANITA.

WANITA pernah ke luar negeri tetapi

sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai.

LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di

hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana

banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah

dinding pembatas.

LELAKI: Apa khabar?

WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?

LELAKI: Belum.

WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut.

Saya akan

kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu

nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal.."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang

korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan

kembali merasakan sakit dihatinya.

Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah

kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia

patahkan.

*Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai.

Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang

dikemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah

terlambat...*

*Kerana itu, **jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh

hati.**.. Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata

yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai?

Kira merasakan akan

*menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar

risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.*

*Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan

akibat yang akan diterima?? *

semoga bermanfa'at

((Oleh:Admin Muslimah sholehah Andhika Al-Banjari Mtp))

Ambil Hikmah sebuah Pengalaman

Dipersilahkan bagi yang ingin share or copas,

semuanya milik bersama

✿ Prinsip ABC ✿

✩ A mbil yang baik

✩ B uang yang buruk

✩ C iptakan yang baru

renung2kan...

~salam kasih syg~

jue-eqa

Isnin, 21 Februari 2011

aagggggggggghhhhhhhhhh dah lmbt......

balik kelas ptg marin ingt nk tido tp xleh tido last2 duk ngadap laptop ni ha...upe2nya ade yg ingin bkgsi crter..ko kata aku thu sal ko???agak la..kan dh lme knal..nevermind la hal tuyh.mlm sdap jer dpt mkn bege ngn cheese..hahaha..mmg gemuk aku pasni dh la rase mcm gmuk dh nieyh...aduyai...g jog shari jer..xpe cuti nnty smbung balik misi dan visi.ingtkan nk join program kaunseling kat dining last2 skali tunda hr len..msuk bilik dgn muka xberslhnya tido..hahaha...mmg sonok dh la duk sorg2 dlm bilik,kak na balik kg...kak jibah g kelas...kul 12 br ler aku bgn..ingt study punya psal...chayok2!!!!...smpai kul 3.30 aku study pkirkan kelas kul 8 tido ler kul 3 tuyh...ttba dgr mcm ade org ketuk pintu then sbut nm aku...aku dgn mamai fkir aku mimpi ke btul2..hahahhah...last skali buka pintu tgk tqa dh ciap pkai bj nk g kelas...agggghhhhhhhhhhhh dh lmbt.. jam bunyi td aku tutp tgk2 dh kul 7.50 hhahhaa...dh lmbt nk g kelas..dgn rase xberslh tqa tnya nk suh dia g dulu ke mcm mn so aku ckp korg g jer la..aku mlas nk kjar2..hahhaah.aduyai...sejarah la nieyh...skali dlm seumur idup aku lmbt bgn nk g kelas...sek dulu ader jer tp sempat ag nk berciap..nsib baik kelas maf hr nieyh nk bincang past year jer kalo x mhunya tnganga aku blaja ngn tqa...1tyme ponteng kelas maf...mdm emiza soe..ehhehe...ape la...plik2 jer aku nieyh..tqa call 3 kali tp xdgr gtal g wat silent fon..*hbis tuh sape suh ade org gatal sgt kco aku,silent jer la kan*..ahahahaha.....kan aku jugak yg sush..asal la diorg xpnh fkir sal sushnya aku nim....*p/s:-semua org ade klbihn dan kekurgn msing2...kul 10 t sy g kelas yer tqa jgn risau..hahhahah..nk g ngundi lgi...mpp o mpp...D.A. tggu yer..lme dh xg d.a....t konsi crter lgi yerp..yg tbaru...nk smbung chat ngn kak+mkn...kul 10 der kelas....salam hr selasa..ngeh3...
~ceriakan hr mu dgn snyuman,biarlah idup xceria pown~

kembara ku bermula...ngeh2!!!!

dah 2,3 hr x update blog...bz ngan kelas,keje,study tuk test..arap2 semuanya berjaln dgn lncar...3test satu hr mahunya balik ptg tuh aku tido xsdar.dh brape hr xckup tido,ikut suka skali tido xkira mse..bhya2!!!!...ape yg tbaru ea???eemmm..nk citer sal cg asri khwin blh jer tp gmbr xamik lg dgn tg..cter sal pnjt bukit bauk ler..hehhehe...dah dekat sethun aku pnjt bukit bauk..then skrg kene pnjt lg skali tuk modul part 4...seronok gler..aku dh la pntang..pntang diajak wt aktiviti gtu tp jarang ade ksempatan nk buat..biler tpksa br leh join...lgpun xde geng la nk pnjt2 bukit,msuk utan,camping..t kalu jumpa yg satu kpala n suka aktiviti mcm tuh br best....start kul 7.45 kul 11 lbih br trun blik..letih gler turun naik skli jln..ingtkn dh smpai tp xsmpai2..ish..smpai kat checkpoint 1 kene nyanyi lgu ngn lgu uitm,nm jer kitaorg nie part 4 dh nk hbis blaja tp lgu uitm merapu ntah pape skali..hahhahha..karut2,teruk2...smpaikan lecturer tuh dh nk suh nyanyi lgu jalur gemilang..xpepsal bukit bauk jdi riuh rndah ngn sore2 sumbang 20 org group aku....(imad,kerol,ali,iwan,tqa,anis,cuky,fiqa,zulhilmi,azri,fizi,yaya,farah,geygang,aimi,umai,mira,fahmi,n aku)*lupa plak sape lg sorg..aduss ler..dh nyanyuk agaknya aku..soe la yer...sy lupa awk.huhuh..byk jugak la cbran duk dlm utan nieyh,dgn pacat nya,dgn daun bduri nya,dahan kering la..cerun la,mcm2 papepown best la jugak ade ahli mcm diorg nie..kejesama tuh pnting....nsib la ade ketua yg ok bwk group ni ,xler sesat..ikut jer tag merah tuh...smpai kat checkpoint no 2 kene gtaw sal rukun iman n rukun islam...imbau balik tyme2 blaja agama kat sek dulu al maklum la kat u nie blaja agama sal mnde len...zakat la tamdun la..bukn mcm sek dulu....misi berjln mcm bese smpai ke checkpoint ke 3...pertukaran ketua baru mgikut cre mlysia bertukar pmimpin...ikut sistem undi la....buat scra bese2 jerp.alhamdulillah selamat trun jugak..last skali checkpoint 4 kat court redang...wat conclusion sal kmbara n task yg ade kat setiap chekpoint....byk la bg pgjaran..sal duk dlm utan tuh imbau blik cre org2 dulu nk lari dr komunis...pmilihan ketua tuh miss suh fkir mcm mn kalo satu hr nnti mlysia jdi kucar-kacir mcm yg blaku kat mesir skunk....eeemmmmmm....amik sbgai teladan......ape yg pnting sronok n letih..nsib baik xkene gigit ngn pacat.ramai gak yg kene.kalo kene mmg aku la org yg ptama mnjerit..haaahahha..*teringt pacat ade kat tgn aku,smpai abg aku bhnti keta tepi jln nk amik..haahhaah...mcm budak2 jer kalu ingt tp dh aku takut nk wat mcm mn* ade mse blh pgi lg tp bukn bukit bauk dah kowt..dh 2x pnjt bukit bauk...bosan dh ase..nsib baik kene laluan len2....nek ngn org len la plak..xpown nk g travel la plak.g pulau ke gunung ke best jugak nieyh..hahaah...sesapa yg rase nk g ngn aku blh la..hehehehe...nie la gmbar2 yg sempat amik mse pnjt bukit tuh...kui3.....~adios~








muka2 ceria nk pnjt+letih biler dh separuh jln n gmbira dpt kuar dr dlm utan yg pnuh pacat..hahaha











Jumaat, 18 Februari 2011

Rahsia cinta-'komitmen dua hati'

hr nie xthu nk wat ape..td duk chat ngn tqa n ady jer...eeemmm..lepas ady bc blog aku nie mlm td dia ckp knp xgtaw dia nm hasbi sblum niey..aku mmg thu dia knal ngn hasbi tp aku xsebut nm jerp selma ape yg aku kgsi ngn dia...dy,aku mintak maaf k....aku tahu ko 'agak' marah kat aku sbb lpas ko tnya td ko diam jerp..tp at least ko maafkan aku jugak...thanks yerp dy..hr nie aku study,tido,mkn.tgk tv jerp...lpas tu tido balik..tensen giler ase kalu mkir sal test mggu depan...aiyoooo...lupakn selamanya sal hasbi n lupakan seketika sal test...ptg nie sgt xthu nk wt ape smpai la aku selongkar ape sje yg ade depan aku...hahhaha...1 skali aku selongkar sal tmpat yg menarik=tmpat yg ptut dikunjungi...ngeh33..best jugak dah jdi mcm agensi pelancongan ase..heheheh..lpas tuh tgk video2 lgu yg tbaru..aduyai mcm bosan jerp..sampai ler last skali aku terbaca sal artikel cinta nieyh..nie sbnarnya motivasi dr slh seorg pnulis kat google...byk yg mnarik phatian aku tp nie la yg pling bmkna aku rase....RAHSIA CINTA-KOMITMEN DUA HATI..betul jugak ape yg penulis nie ckap..cinta adalah antara dua aty...so aku dh copy skit ayt dia untuk renungan bersama....


Cinta adalah komitmen di antara dua hati.Komitmen ni adalah persetujuan untuk memberi, menghadiri, setia, percaya. Rahsia bahagianya cinta adalah wujudnya komitmen berterusan di antara kedua-dua belah pihak iaitu pihak lelaki dan pihak perempuan.Merujuk cinta sekarang ini sebagai cinta orang bujang. Dalam ratusan masalah cinta yang kebanyakannya adalah masalah cinta lelaki bujang dan gadis-gadis bujang. Kita tak perlu memaksa diri untuk menyamakan diri kita dengan pasangan kita atau kekasih. Pada peringkat awal perhubungan cinta, usah terlalu memaksa diri mencari banyak persamaan antara kita dengan pasangan kita.

Sebaliknya, hargailah keunikan kita dan keunikan kekasih kita. Terima kelainan yang ditampilkan oleh kekasih kita tu.Pada peringkat permulaan, kita hanya akan dapati ada sedikit persamaan – iaitu rasa ingin menyayangi antara satu sama lain. Jangan terlalu berkecil hati sebab sikap kita, selera kita atau pekerjaan kita tak banyak yang sama dengan pasangan kita. Persamaan akan muncul sedikit demi sedikit seiring dengan peredaran masa dan peredaran hubungan cinta dari tahun ke tahun.

Cinta adalah komitmen dua hati, biasanya dari dua orang yang berbeza sebagai cara untuk saling melengkapi antara satu sama lain. Kebahagiaan cinta tak semestinya memerlukan kesamaan atau keserupaan selera, sikap, jumlah gaji, jawatan, jenis kerjaya, tempat asal, filem kegemaran, lagu kesukaan atau kenderaan pilihan.Kita perlu saling menerima kelainan-kelainan pasangan untuk kita menjadi komited pada cinta.(imotivasi,google).....

so maknanya....komitmen antara dua hati tuh sgt pnting.....bg aku senang jerp...selagi seseorang tuh masih mnyintai,myayangi, selagi tuh la dia akan setia tidak kira dia mn jua dia berada,ape jua keadaan selagi dia percya pde aty dan psgn dia dan tidak kira siapa jugak yg ade depan dia...cinta seseorang itu trletak pda aty dia sndiri....tnya aty kamu sndiri,ape yg kamu nak,siapa yg kamu syg...aku masih pegang pd prinsip aku ~biar org skitkan aty aku,jgn aku skitkan aty org...andai aku pernah skitkan aty org dgn sdar aku akn mintak maaf dan tnpa sdar aku hnya mmpu berdoa agar aku masih lgi diberi kemaafan~,syg la sesiapa pown selagi dia myayangi dirimu dan lupakan dia jika dia melupakanmu,myakitimu..jgn pernah bdndam...

~DOAKAN KEBAHAGIAANKU~....

Khamis, 17 Februari 2011

senyuman kembali terukir!!!!!!!!!

lepas ape yg berlaku dan ape yg aku thu,aku kene bgn dan mulakan idup baru ..bukan lgi mgharap pde yg telah pergi dan bhgia bersama org lain..
jue,bgn!!!!bgkit dr segala kesedihan...
ika,mu kne kuat....lupakan dia..biarkan dia bhgia..
eqa,setiap yg berlaku pasti ade hikmah disebaliknya....

time kasih la yer kpd semua yg bg aku semgt selma nieyh....atiqah abdullah....terima kasih sbb mnjdi pndgr setia selama nieyh...eqa thu tqa pown ade mslh sndiri tp smpat lgi dgr crter2 eqa....bg ika nsihat...byk sgt daa nsihat yg tqa bg...LOVE U!!!..semoga bhgia ngn khai awk....khai sy dah bhgia ngn org len...huhuhuhu....doa eqa selalu ngn tqa..

hr nieyh aku dh nekad dan jnji dgn diri aku sndiri nk lupakan dia...hr nie dh pdm semua gmbr2 dia..sgt sakit bila dpt tgk wall fb dia..SEMOGA TERUS BAHAGIA!!!.nk idup sorg????xde sape2...sumpah....jgn pernah main dgn sumpah yg bakal mkn diri sndiri...sy xsuh pown awk bersumpah....lupakan jer la...NOKTAH!!!!!KUNCI!!!!& CAMPAK JAUH2 CRTER TNTANG DIA.....itulah ayt yg tqa bg kat aku.....buka crter baru lmbaran baru....

d next one.....time kasih kat ABDUL HADI BIN MOHD ZAHARI....satu2nya insan yg byk bg idea dan pndgn tntang insan yg sgt suka mndesak aku.....di,kalu la ko terbc nieyh..jgn senyum sorg2 plak....thanks bro...nice n swit one.....aku still ingt bila ko ckap "fake bf".....hahhaahhaha..lwak gler ah tyme tuh..aku smpai xblh percyer btul kew ayt ko tuh..mcm di alam mimpi pown ade..hahahah..aku ciap blh snyum sorg2 lgi....kalu ingt balik...mmg agak swit la,swit sour gtuh...selain tqa ko la yg byk bg aku nsihat...smpai skrg aku pgang lgi ayt nie di..
senang!,no heart feelings,no missing,no sulking2,when the tymes come,we know wat to do,focus on stadi!!!..
time kasih ler sbb snggup tawarkan diri...hahhahahhha....lawak la ko nie di...teringt lak tyme same2 kene hafal quran tyme drjh lima...kita buknnya mghafal tp kita brcrter..ko la mula dulu di...byk sgt crternya..tyme ustazah dtg jer ckp dh hafal...hahahh...soe sbb hal2 dulu..mgkin ko dh xingt daa...~weeee....skrg kita still sme di...bertukar crter,nsihat,pndpt...tghri td aku belek2 balik album zmn sekolah dulu...tgk ade jugak gmbr2 nakal ko...hahahha..zmn2 sek la katakan..thanks sbb bg aku curi gmbar ko walaupun ko tag gmbr len tp aku amik gmbr nieyh....hahhahaha..soe yer...aku xleh amik gmbr tuh..ko block kan profil pic ko dr org..ish3....dasyt sgguh..hahahaah....
























ini lah dia gmbarnya!!!!!ehhheehehhe....aku curi yg nie...ko ckap amik jer mn2 yg aku suka kan...so aku suka yg nie...aku amik la....heheehe...lalalllalaalala......eqa syg sgt korg 2org.....jge diri leklok..kalu dh ade calon,naik pelamin jgn lupa eqa plop...tqa dh sah2 bhgia....ady jgn lupa aku plak...ngeh333......

di,u r de fake one.....aku akan ingt smpai bila2 la....
tp tqa doakan bnda len..bhya!!!!!!
KEEP GOING ON!!!!!!!!!!!!!hahahhahahaa.....

LOVE BOTH OF YOU SO MUCH!!!!!!!!!!!
SEMOGA TERUS SUCCESS YERP........

Isnin, 14 Februari 2011

Andai aku disisimu...

video


Pada-Mu saja
Aku mengadu
Resah gelora
Yang menghempas kalbu
Terasa berat
Namun apa daya ku luahkan
Walau sarat terasa malu pada-Mu

Akulah insan
Yang berjuta dosa
Tiada mengenang
Erti kesalahan
Berkali-kali
Terus masih terulang segala kesilapan
Meski ku tahu pedihnya..


Masihku disini terantai nubari
Detik nadi bagaikan terhenti
Andai aku di sisi rahmat-Mu
Berhakkah ku ulang masa lalu....

JODOH D TGN TUHAN~




hr nie cuti bg smbutan maulidur rasul...eemmm bgn pgi2 lgi dh mngadap lptop xthu jugak nk buat ape nieyh...aduyaii...ttba2 tpndang nota yg mmnuhi ruangn note fb..oleh kerana tertarik dgn tajuknya tnpa segan silu aku mmbaca dgn pnuh minat dan mghayati setiap baris yg cuba dismpaikan...ade byk pesanan yg cuba dismpaikan....ikutilah....
"Hari ni, saya menang pertandingan pidato di sekolah. Esok, saya ada lagi pertandingan bahas. Lusa pula, ada persidangan di UIA. Awak jaga diri sementara saya takde ye? Bukan saya tak nak mesej, tapi saya sibuk. Jangan tinggal solat." Hafiz membaca mesej itu dengan perasaan berbunga.

Wardah, gadis yang memang disayanginya dari dulu lagi. Wardah, bagi Hafiz memang sesuai dengan namanya. Wardah memang sekuntum mawar nan indah. Harum mewangi. Sukar didekati dan indah di hati. Namun Hafiz tidak pernah bertemu Wardah. Sekadar mendengar suaranya yang lunak dan bisa menggugat hati. Bukan dia tidak berkeinginan untuk bertemu, namun tempat tinggal mereka sangat jauh.

Mereka berkenalan melalui seorang kawan pada dua tahun lepas. Wardah tersenyum. Selama 2 tahun perkenalan mereka, Hafiz menjadi permata hatinya. Wardah memang seorang wanita solehah. Namun perkenalannya dengan Hafiz menjadi titik tolak perubahannya. Dia lupa makna zina hati yang dia laungkan pada tazkirah di sekolah. Dia lupa pesan ustazah agar jangan bercinta pada usia muda, tambahan lagi untuknya yang masih bersekolah. Apatah lagi dia akan menduduki peperiksaan besar SPM pada tahun itu.

“Wa, aku tengok kau dah lain. Kau dah pandai layan lelaki kan? Aku tahu kau sukakan Hafiz tapi ingatlah Wa, cinta sejati hanya pada Allah,” Ujar Fiza, sahabat Wardah pada suatu hari. “Fiza, aku kan masih solat? Lagipun kami berpesan-pesan ke arah kebaikan. Seperti yang dianjurkan Islam,” Balas Wardah, agak teruji. “Aku rasa kau dah salah konsep, Wa. Dah habis ke perempuan kat sekolah ni? Ramai lagi aku tengok yang tudung ‘pakai buka’, berkepit dengan jantan sana sini, kau tak nak berpesan-pesan ke arah kebaikan untuk tu ke Wa? La taqrabuzzina, janganlah kau mendekati zina. Wa!” “Aku harap kau janganlah masuk campur. Soal zina, tak perlu kau ingatkan aku. Aku dah cukup faham maksud itu. Kami tak pernah bertemu. Macam mana kami berzina?” “Kau dulu pernah beri tazkirah soal zina hati. Takkan lupa? Bila hati saling mengingati, aku tengok kau dah lalai! Lagipun, Allah larang kita mendekati zina, bukan melakukan zina. Kau belum terlewat untuk bertaubat. Lupakanlah Wa, apa tak cukupkah Allah sebagai kekasih kau? Dia yang menemani kau siang malam, Yang Maha Mendengar setiap luahan hati?” Wardah terdiam. Namun baginya ungkapan Fiza hanya mencurah air ke daun keladi. Dia ingin Hafiz menjadi miliknya! Hafiz menikmati makan malamnya dengan lahap. Hari ini kepenatan menjeratnya kerana terlalu sibuk dengan tugas kepimpinan di sekolahnya.

Namun, Hafiz bersyukur diberi peluang sebegitu. Dia tidak mengeluh dengan tugasan seperti itu. Baginya, segala-galanya adalah tanggungjawab yang diamanahkan. Dan tugasnya adalah sebagai pelaksana. Mungkin hari-hari Hafiz tidak seindah ini jika Wardah tidak menemani hidupnya. Walaupun Hafiz menyedari hakikat bahawa mereka menghampiri zina, Hafiz sentiasa terpukau dengan janji manis Wardah bahawa mereka hanya berkawan.

Namun perasaannya sukar ditepis sama sekali. Dia manusia biasa yang tidak mampu menafikan perasaan cinta yang mula bertunas dalam hati. Telefon hafiz berdering. Pantas Hafiz menggapai telefon bimbit di meja. Panggilan dari Wardah “Hafiz?” “Ya, saya,” “Awak sayang saya?” “Emm, kenapa awak tanya?” “Saya tanya sebab nak awak jawab,” “Wardah, awak perempuan terbaik yang saya kenal. Tak mungkin tiada perasaan cinta saya terhadap awak,” “Awak cintakan saya?” “Ya, saya cintakan awak,” Dan malam itu menjadi saksi antara dua jiwa itu. Sesungguhnya begitulah syaitan merasuki kita, secara terang-terangan ia bukanlah cinta yang hina, namun menjebakkan dua insan itu ke alam yang melalaikan. “Aku nampak semalam kau keluar dengan Ina?” soal Hafiz curiga. Perbuatan sahabatnya, Aiman, menggugat ketenangan dan kewibawaannya sebagai seorang sahabat karib. “Jadi?” Aiman seolah-olah mencabar Hafiz. “Aku tak suka. Perkara tu Allah larang,” “Hafiz, Hafiz! Mentahnya pemikiran kau. Macam mana pula soal hubungan kau dengan Wardah? Kau ingat aku tak tahu? Habis, yang kau bercinta dengan dia tu? Ada Allah suruh?” “Aiman, kami bercinta cara Islam. Sekurang-kurangnya lebih baik daripada engkau!” “Ahh, bercinta secara Islam. Kenapa ramai yang kabur dengan persoalan itu? Bukankah itu tipu daya syaitan.

Walaupun aku dengan Ina, aku dan dia tidak hipokrit macam kau! Ketua pengawas apa kau ni? Sebelum kau kata baju orang lain kotor, tengok baju sendiri, itu nasihat aku!” kata Aiman berang sambil berlalu pergi. Hafiz tertunduk di situ, di sebuah taman berhampiran rumahnya. Dia menundukkan kepalanya. Perlahan-lahan, dia berjalan pulang. Dalam perjalanannya, dia bermuhasabah. Ya Allah, dosakah aku? Aku marah apabila sahabatku menghampiri zina namun aku juga begitu! Aku ke surau namun aku juga menghampiri lembah syaitan. Manusia apakah aku? Malam itu Hafiz bertahajud. Bermunasabah dan merenungi segala dosa-dosanya.

Bagaimana suara Wardah yang mencairkan hatinya, dan bagaimana dia asyik melayari alam percintaan dengan Wardah. Dia senang begitu, bermunajat sendirian dan mengadu pada Allah. Biasanya pada malam-malam begitu masanya dihabiskan dengan menelefon Wardah hingga lewat pagi. Namun malam itu dia selesa menutup telefonnya dan menyerah pada Allah. Malam itu juga dia harus membuat keputusan. “Eeesh! Mana Hafiz ni! Biasanya dia telefon aku, ni, mesej pun takde! Telefon pulak off! Dia ada perempuan lain ke?” rungut wardah sendirian. Hatinya gelisah. Walaupun jam menunjukkan pukul empat pagi, namun dia setia menunggu Hafiz. Dia mahu tunjukkan pada Hafiz bahawa dia gadis yang sabar, mungkin, Hafiz mempunyai urusan yang perlu diselesaikan. Tiba-tiba telefonnya berbunyi. Dia menerima mesej daripada Hafiz. “Wa, jangan tipu saya lagi! Cukup sampai di sini hubungan kita!” Wardah terkesima. Dia buntu, apa yang Hafiz maksudkan? Perlahan-lahan, dia membalas mesej itu. “Apa maksud awak? Awak tak sayang saya?” “Sudahlah Wa. Pergilah dari hidup saya. Saya tak perlukan perempuan macam awak lagi!” Wardah mula menitiskan air mata apabila mesejnya tidak dibalas. Dia beberapa kali menelefon Hafiz tetapi tidak berjawab. Kali ini dia pasti, Hafiz akan meninggalkannya tanpa sebab! 3 bulan berlalu dengan perit. Wardah sedaya upaya melupakan Hafiz. Setiap hari Wardah memeriksa peti emelnya sejak Hafiz memadam telefonnya. Hafiz pasti akan meninggalkan sesuatu! Hafiz bukan sejahat lelaki lain. Wardah tahu itu semua. Hinggalah pada suatu hari, Wardah memperoleh berita yang dinanti-nantikan. Terketar-ketar jarinya tatkala membuka emel yang bertajuk ‘Nota Cinta’ itu… Subject: Nota Cinta From: “Hafiz Haikal” To: wardah@yahoo.com Assalamualaikum... Kehadapan Wardah, mawar yang dirahmati Allah Mungkin semasa awak membuka emel ini perasan awak sangat jelik, benci, kecewa dan banyak lagi terhadap saya.Saya faham itu semua, tapi apa saya harus buat, ini saya lakukan semua untuk mencari redha Allah. Saya pun tak tahu nak mula dari mana, tapi saya harap awak faham apa yang saya tulis. Sebenarnya mesej yang saya hantar pada pagi itu memang dirancang. Mesej itu sengaja saya reka untuk saya jauhkan perasaan cinta saya kepada awak. Mungkin awak terkejut dengan sikap saya, tapi ada makna di sebalik semua tu. Sebab utama saya hantar mesej macam tu sebab nak biar awak benci kat saya dan menjauhkan diri dari saya. Kenapa saya nak jauhkan diri dari awk?.. Selama kita menzahirkn rasa cinta dan sayang semenjak tu la hati saya rasa lain. Untuk pengetahuan awak bila saya lafaz sayang dan cinta kepada awak dan awak pula membalasnya saya terasa jiwa saya jauh dari Allah, nafsu syahwat saya naik, rasa ke arah maksiat tu ada walaupun kita tak pernah bersua. Agak remeh kan kalau orang lain baca, tapi untuk saya yang mempunyai iman yg rendah macam2 boleh jadi kat saya. Mungkin awak sebagai wanita tak rasa keadaan begitu tapi saya seorang lelaki memang menyebabkan saya lemah.

Saya takut akan Allah, kekadang saya nasihatkan kawan saya jangan buat benda 2 tapi saya buat jugak. Orang pandang saya selalu pakai songkok kat sekolah macam alim, pergi masjid tapi buat benda tu, tak ke saya ni munafik? Saya sedar apa yang saya buat mendukacitakan hati awk. Hati mana yang boleh terima difitnah begitu. Tapi bila saya buat begitu saya juga rasa berdosa sebab memfitnah wanita yang solehah. tapi apa kan daya desakan hati. Awak memang wanita hebat, setiap kali awak menceritakan kejayaan awak memang saya cemburu. Kekadang saya fikir kenapa saya tak boleh jadi macam awak. Tapi saya tetap bersyukur dapat kawan dengan awak. Serius saya katakan awak sahajalah kawan wanita yang paling rapat dengan saya, yang lain cuma kawan biasa, jarang saya berhubung dengan mereka. Untuk terakhir sekali, perasaan cinta dalam diri saya terhadap awak memang tertanam dalam hati saya, sebab awak cinta pertama saya. Saya tak pernah bercinta. Masalah yang saya hadapi sekarang mcm saya katakan di atas tu la.

Walaupun agak remeh tapi saya pandang serius terhadap benda ni. Sebab Allah tak redhai sebuah hubungan selain daripada pernikahan. Saya harap dengan penjelasan saya awak akan faham lebih-lebih lagi awak belajar dlm aliran agama. Sekiranya kita ada jodoh tak kan ke mana. Itu janji Allah. Wassalam.. Ikhlas dari hamba yg mencari redha Allah: HAFIZ HAIKAL Malam itu Wardah bersujud, pada Allah dia serahkan diri… Hari-hari dilaluinya dengan redha, tanpa rasa dendam sedikitpun terhadap Hafiz. Nota cinta Hafiz telah mengubah hidupnya. Hinggalah Wardah memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaannya dan Berjaya melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di Universiti al-Azhar, Mesir. Wardah merenung jauh ke Tasik Titiwangsa yang damai itu. Dilihatnya pasangan-pasangan muda berpegangan tangan tanpa segan-silu. Dia bermuhasabah dalam hati. Andai satu ketika dulu dia hanyut dibuai cinta dengan Hafiz, pasti gelaran doktor pakar mustahil disandangnya.

Sejenak dia memikirkan kata-kata Umminya semalam… “Wa, bila nak menikah? Ummi teringin nak bermenantu,” Soalan Ummi itu menggegar tangkai hati Wardah. Kenangan yang cuba diluputkannya bertahun-tahun dahulu kembali mengusik. Jauh di sudut hati, Wardah masih mengharapkan Hafiz yang entah ke mana itu. Dengan menarik nafas panjang, Wardah menyahut, “Sesiapa sahaja yang Ummi carikan, dialah jodoh Wardah,” Wardah merenung cincin perkahwinan di jarinya. Cantik! Sekali pandang Wardah tahu, suaminya pasti dari kalangan orang berada. Hatinya masih berdebar-debar. Sejak akad nikah tadi, dia masih belum melihat wajah suaminya. Walaupun Hafiz berada dalam hatinya, dia redha. Biarlah, pilihan Ummi pasti yang terbaik buatnya. Wardah memejam mata rapat-rapat, ditahan air matanya dari menitis. Dia ingin menjadi bintang timur buat suaminya. Biarlah dia seorang… “Wardah Alia binti Syukri, sesungguhnya cinta itu lebih indah melalui sebuah ikatan mulia bernama perkahwinan…” Bisik suaminya, suara yang mendamaikan hatinya. Wardah membuka matanya, dan menatap wajah penaung jiwanya kini… Hafiz Haikal…
( Asyari Ryuutaro,fb note)...

salam maulidur rasul...



Hari nie 14 hb 2...tggal berape minit jer lgi nk msuk kul 12 mlm...esok ade la hr yg sgt bersejrh bukn sje dpt cuti tp esok adelah hr maulidur rasul....awal2 td tfikir la jugak ape yg aku nk coretkan kali nieyh...tergerk la aty nk search kat google n cri sal maulidur rasul....ikutilah ape yg sy jumpa dan hayati sblum mnaip dan megedit dicni....

Maulidur Rasul (dalam bahasa Arab bermaksud kelahiran Rasul) adalah hari bersejarah keputeraan Nabi Muhammad. Hari ini jatuh pada hari ke-12 bulan Rabiul Awal sempena kelahiran Nabi yang jatuh pada pada hari Isnin 12 Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 20 April 571. Baginda adalah nabi terakhir yang diutus oleh Allah S.W.T. Tapak kelahiran baginda pula kini mempunyai satu bangunan kecil yang dikenali sebagai Maulid Nabi.

Setiap tahun pada hari itu, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad s.a.w dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya. Banyak kelebihan dan keistimewaan yang akan dikurniakan oleh Allah S.W.T kepada mereka yang dapat mengadakan atau menghadiri majlis Maulidur Rasul.

Kita dapat lihat betapa besarnya kelebihan orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad S.A.W, kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan. Sememangnya bernazar untuk melakukan sesuatu yang baik merupakan doa dan dikira amal salih.

Jelas kepada kita bahawa pembalasan Allah S.W.T terhadap kebaikan begitu cepat sehinggakan terdetik sahaja di hati hendak berbuat kebaikan, sudah Allah S.W.T akan memberi pembalasan yang tiada ternilai. Seseorang yang beriman, kuat bersandar kepada Allah, ketika di dalam kesusahan dia tetap tenang dan hatinya hanya mengadu kepada Allah dan mengharapkan pertolongan dan kasih sayang Allah S.W.T

Keberkatan mengadakan Majlis Maulud itu bukan sahaja didapati oleh orang yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh ahli rumah atau orang yang tinggal di tempat itu turut mendapat keberkatannya.(google search)

Salam Maulidur Rasul untuk semua……

Rabu, 9 Februari 2011

kenapa harus kembali mncari aku....

kalu dulu kau pergi tggalkan aku..so pergi jer terus kedepan tnpa pusing lagi ke blkang,dulu ak hnya mmpu mngis dan berdoa agar kau bhgia dgn jln yg kau pilih dan bhgia bersama dia yg tersyg...knp harus kau mncari kmbali org yg tlah kau tggalkan..mmg dulu aku pnah mtak untuk kau kmbali tp knp hrus kmbali stelah kau kcewa dgn dia...seolah2 mncari aku untuk hilgkan rasa kecewa yg ade dlm diri kau...hidup kita ni ibart roda..kdg2 kita berada diats kdg2 kita berada dibwh...jika kita berda diats jgn terlalu angkuh dgn ape jua yg kita miliki skurg2nya pndg la org berda dibwh....setiap yg ALLAH kurniakan adlh bersift smntara untuk mlihat sejauh mn kita mggunaknnya....dan jika kita berda dibwh redha dgn ape jua yg berlaku...mgkin ade hikmah disebaliknya..ALLAH itu mha adil...mgkin btl ko ckp ko bersedih bila dpt thu aku bersme dia.tp knp mase tu br ko nk rase semuanya????stlh smua pggiln dan sms aku ko buat xthu..mcm aku niey x de aty dan perasaan...aku blh teruskn idup tnpa ko dn aku harap ko blh teruskn idup tnpa aku skrg...aku xkan pnah bg pluang ke tiga sbb ko dh sia2 kan dua pluang...aku buknlah bndndam tp sush untuk aku trima kmbali...kalu hr tu ko pnah ckap yg aku msih sukar untuk lupkn dia...jwpn aku mmg ye,,ckupla dia jdi org last untuk aku ingt....soe...cari dan tggulah org yg lbih baik dr aku...salam kemaafan...

Isnin, 7 Februari 2011

mgimbau kngn 2010....bru sebulan yg lalu ditinggalkan





sebulan yg telah berlalu di thun 2011..mnggalkan crter suka duka 2010...ku hrapkan sinar yg tbaik dithun ini...1001 satu kisah yg myimpan seribu knngn..kngn yg xkan mgkin tcipta lgi...pglmn,pgjaran,cita2,impian dan hrapan..awl thun yg sgt bermkna..dipnuhi suka dan gelak tawa...ptghn thun yg bgtu sukar dilupakan..tkdir telah menemukan aku dan dirinya..insan yg pling aku syg dan sukar untuk aku lupakan hingga ke saat ini..(MOHD HASBI KYAIRI BIN AHMAD FUAD).5bulan yg bgtu indah..19.5.2010..tarikh yg xkan aku lupakn smpai bila2...kalu di ingtkn kmbali mmg xsedar mcm mn blh rapat walaupun kami study satu sek...sgt xsgka..hnya kerana sekeping gmbr kami mnjadi kwn di fb(HASBI KYAIRI) then berbalas2 msj then bertukar no tel,berbalas sms dr bgn tido smpai la nk tido balik.. dan hnya kerana sebaris ayt kami blh berpisah...TAKDIR ILLAHI..14.9.2010 titik permulaan seglnya..terasa bgai br semlm kami bertemu..pdhal dah dekat 6bulan kami berpisah..byk sgt kenangan yg xdpt aku lupakan…mkn same,jog same2,minat yg same,jln same2(dr k.b-k.t-dungun-kt-manir-kb),bertukar cerita,bertukar pndpt,bkongsi rhsia..yg pling pnting mak aku thu n parents dia thu..mmg la thu dah g amik kat umah antar kat umah setiap kali nk jumpa...aku xthu mcm mn aku jdi bgtu berani sedangkan sebelum ni xpernh pun mcm nieyh..dia mmbuatkan aku bfkir yg dia cinta terakhir aku dan dia ade ciri2 lelaki yg aku mhukan tp mcm aku katakan td tkdir illahi tidak ingin kami bersama lgi..pd mulanya dia ingin aku mnjdi pmbkar smgtnya untuk smbung blaja dan Berjaya mlnjutkan pljrn ke oversea..dia juga pnah mnyatakn ingin mjdikan ulgthun hari lhir aku yg ke 19 adlh yg pling bmkna…terima kasih kerana kotakan jnji awak wlaupun tidak kesemuanya dikotakan..kini!!!aku perlu berpijak didunia yg nyata tnpa insan yg paling aku syg..wlaupun msih terphat diingtn yg dia mhukan aku mnnggunya selama 3 thun dan dia tidak mhu berpisah dgn aku tp kini aku merasakn dia sdang bhgia bersama org lain yg mmpu mmbuatkan dirinya lbih bhgia bbnding aku..hnya doa dan harapan yg mmpu aku kirimkan agar dia sntiasa bhgia..walaupun smnjak kami berpisah ade juga berbalas sms setiap bulan tp aku thu yg hbgn kami tidak akn bersmbung lgi..mgkin jarak usia,paras rupa,berbeza ltr blkg kluarga+pljaran yg mmishkan kami..namun aku redha..ALLAH S.W.T telah mnntukan segala2nya..lmbt atau cepat jer..pernah juga ade yg berpesan jgn terburu2 mncari pggnti sdgkan aty msih mnyayangi,jgn biarkan aty kita mnderita mgkin dia mmg jodoh kita tp ALLAH sgnja mguji kita dgn jln yg sukar untuk mdptkannya..ABDUL HADI BIN MOHD ZAHARI-terima kasih atas pesanan yg diberikan..hr ini 6.2.2011..aku masih sndiri,meniti hari dgn 1001 pertnyaan knp aku ditinggalkn tnpa pnjelasan yg munasabah,ape slh yg tlh aku lakukan…mgkin satu hari nnti aku thu jwpnnya seperti yg telah berlaku sethun yg lalu..””aku jadikan ujian untukmu diDUNIA sblum ujian untukmu diAKHIRAT,supaya kamu kmbali ke jalan yg benar””..-al-sajadah….
Akhir thun yg sgt gembira kerana keluarga aku dikurniakan anggota baru..MUHAMMAD AIDIL ASYRAF BIN MOHD AZLI...lahir pd 18.11.2010 di hosp. besar hulu tganu sberat 2.9..kini 2010 ditinggalkn..teruskan idup di thun 2011..
~Menanti dan terus menanti~
harapan itu doa

Jumaat, 4 Februari 2011

kasih bertaut kembali......








kasih yg pergi berjaya jua ditautkan kembali hasil usha keras ain,mama,mik...huuhhu..akhirnya ex student 5b 2008 berjaya juga disatukan walaupun hanya separuh yg hadir...bertukar gelak tawa...bertukar pndpt,bkgsi crter...rindu korg sgt2 pasni..
are-in que mama mimah
c-lah yati nurul suraya
wa wahida yah limin
are-d alif keri......& aku..hak3...
terima kasih sgt2 kerana meluangkan separuh hari ngn dak2 nieyh....ade mase pnjg umur,murah rezeki kita jumpa lgi dgn jumlah yg lebih besar..INSYAALLAH...